je suis rien

29 jun

(Westland, 29 juni 2024, nummer 449). Iemand die allergisch is voor berichten over verkeersonveiligheid in Westland kan deze rubriek deze week beter niet lezen. Eerst was er al het verhaal dat Westland op de lijst van Fietsgemeenten 2024 op plaats 332 staat. Van in totaal 342 gemeenten.
Het onderzoek van de Fietsersbond toonde (gelukkig!) wel aan dat Maassluis nog twee plaatsen slechter scoorde…

3365 onveilige locaties
Daar bovenop kwam deze week een onderzoek naar buiten, van de gemeente zelf, naar de verkeersveiligheid in Westland. Dik 1500 inwoners hadden gereageerd en daaruit bleek dat er 3365 locaties als onveilig werden ervaren.
Zelfs de grootste pessimist moet dan toch inzien dat lekker de weg opgaan een groot risico inhoudt. Hetgeen vooral veel fietsers en voetgangers bevestigden.

Agressief en te hard
Waar het aan de schort werd ook duidelijk uit de enquête, veel te hard rijden wordt het vaakst genoemd. Ook agressief of asociaal gedrag en onoverzichtelijke situaties bij kruisingen en rotondes maken het verkeer niet echt aantrekkelijk.
Bij de voorstellen om het beter te maken zeggen Westlanders dat de wegen anders ingericht moeten worden en ook dat er minder kinderen met de auto naar school moeten worden gebracht.

‘Verstoppertje’
Een hele lange zin waarin bijna terloops ook nog wordt genoemd dat er meer moet worden gecontroleerd. Zo’n taalkundig ‘verstoppertje’ vind je meer in gemeentelijke persberichten…
In dat licht moet je ook de slotzin van het bericht lezen: ‘De gemeente gaat nu alle plaatsen die als onveilig zijn gemeld bestuderen’. En ze gaat kijken hoe ze het verkeer veilig kunnen maken. ‘De resultaten worden gebruikt voor een nieuwe aanpak voor verkeersveiligheid in Westland.’  Er zijn mensen die dat visionair noemen.

Gevaarlijkste top tien
Om de lezer toch nog een beetje ongerust te maken is een greep uit de top tien van de gevaarlijkste locaties wel aardig. Bovenaan staat de rotonde Heulweg-Dorpskade – Hofzicht in Wateringen. De kruisingen met de Geestweg en de Opstalweg of de Hoge Geest zijn ook plekken waar je goed moet uitkijken.
Opmerkelijk, zeg maar bijzonder, is dat bij die gevaarlijke top-tien vijf keer een rotonde hoog scoort.

Zonder kruising linke soep
Terwijl zowel verkeersdeskundigen als politici vaak beweren dat die ronde pleinen juist zo veilig zijn. Misschien moet eens worden onderzocht of juist de voorrangsregels daar – die verschillen of het een gemeentelijke of een provinciale weg is – de oorzaak van is.
Ook wegen, waar geen kruising is, zijn soms linke soep. De Middelbroekweg in Honselersdijk, de Maasdijk in ‘s-Gravenzande en de Nieuweweg in Poeldijk haalden niet de top 20 van de ongevallenwegen. Maar die gebeuren er wel meer dan gewoon.

Vragen
Mocht het bestuurscollege Westland al deze zorgelijke informatie willen negeren, nou, dat kan niet meer. Inmiddels heeft D66 ingegrepen, vragen gesteld, en wil, eist eigenlijk, dat Westland meer gaat doen aan de verkeersveiligheid. Raadslid Ilse Daalhof wil dat er stappen worden ondernemen en dat deze problemen ernstig worden genomen. Velen vragen zich af hoe de nieuwe VVD-verkeerswethouder Peter Valstar zich hier uitkletst.

De rubriek ‘je suis rien’ is een boeketje columnpjes, vaak maar van één alinea. Een clin d’oeil naar mezelf en de samenleving. Een knipoogje, soms met serieuze ondertoon.

 

4 gedachten over “je suis rien

  1. Waarom begint de gemeente geen campagne waarbij iedere week op de gemeentelijke pagina’s een realistische foto wordt geplaatst van een Westlands verkeersslachtoffer. Dat is keihard maar komt wel over.

  2. Na die uitslag van de Fietsersbond en het eigen onderzoek van de gemeente mag je wel concluderen dat het qua verkeersveiligheid zeker voor langzaam parkeer gevaarlijk is. Politiek en vooral gemeentebestuur, doe er wat aan!

  3. Het is niet alleen agressief maar ook gewoon asociaal gedrag. Seniore fietsers die maar denken dat zij overal voorrang hebben. Ook groepjes wielrenners die de hele weg claimen. Bovendien dan veel te hard gaan in vergelijking met andere fietsers.

  4. Het begin van de oplossing qua veiligheid ligt ook bij de ouders die bijvoorbeeld gewoon hun kleine kinderen zo’n dikke bandenfiets geven om thuis geen oorlog te krijgen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>